Feb 24, 2007

Μην το τρενάρεις άλλο


H απόσταση ανάμεσα στις δύο ράγες των σιδηροδρομικών γραμμών στις ΗΠΑ είναι 4 πόδια και 8,5 ίντσες (143,5 cm). Μάλλον παράξενος αριθμός. Γιατί άραγε έχει επιλεγεί το συγκεκριμένο διάκενο;


Διότι ο σιδηρόδρομος στις ΗΠΑ κατασκευάστηκε με τον τρόπο που είχε κατασκευαστεί ο σιδηρόδρομος στην Αγγλία, από Αγγλους μηχανικούς που μετανάστευσαν, και οι οποίοι θεώρησαν ότι θα ήταν καλή σκέψη, επειδή θα επέτρεπε να χρησιμοποιηθούν υπάρχουσες ατμομηχανές από την Αγγλία.

Και τότε, γιατί οι Αγγλοι κατασκεύασαν τις ατμομηχανές τους έτσι;
Διότι οι πρώτες σιδηροδρομικές γραμμές κατασκευάστηκαν από τους ίδιους μηχανικούς που κατασκεύαζαν τραμ, στο οποίο χρησιμοποιούσαν ήδη το συγκεκριμένο διάκενο.



Kαι γιατί αυτό το διάκενο στο τραμ; Διότι οι κατασκευαστές του τραμ ήταν και κατασκευαστές αμαξών, που χρησιμοποιούσαν τα ίδια εργαλεία και τις ίδιες μεθόδους.



Και γιατί οι άμαξες έχουν αυτό το διάκενο; Διότι, παντού στην Ευρώπη, και στην Αγγλία, οι δρόμοι είχαν λούκια για τους τροχούς των αμαξών και όπως είναι εύκολα αντιληπτό, ένα διαφορετικό διάκενο θα προκαλούσε διαρκώς βλάβες στους άξονες τους.


Και γιατί τα λούκια απέχουν τόσο μεταξύ τους; Διότι οι πρώτες μεγάλες οδοί στην Ευρώπη είχαν κατασκευαστεί από τους Ρωμαίους, με σκοπό να μετακινούνται εύκολα οι λεγεώνες τους. Οι πρώτες άμαξες ήταν οι πολεμικές άμαξες των Ρωμαίων. Οι άμαξες αυτές ήταν ιππήλατες: τις τραβούσαν δύο άλογα, τα οποία κάλπαζαν δίπλα-δίπλα και έπρεπε να απέχουν μεταξύ τους, ούτως ώστε το ένα άλογο να μην ενοχλεί το άλλο κατά τον καλπασμό. Προκειμένου να εξασφαλίζεται η σταθερότητα της άμαξας, οι τροχοί δεν έπρεπε να είναι ευθυγραμμισμένοι με τα ίχνη των αλόγων, ενώ δεν έπρεπε να είναι και πολύ απομακρυσμένοι, έτσι ώστε να
αποτρέπονται τα ατυχήματα κατά την διασταύρωση δύο αμαξών στην ίδια
οδό.

Ιδού λοιπόν η απάντηση στο αρχικό μας ερώτημα! Το διάκενο στις ράγες των Αμερικανικών σιδηροδρόμων εξηγείται, αφού 2.000 χρόνια νωρίτερα, σε μιαν άλλη ήπειρο, οι ρωμαϊκές άμαξες κατασκευάζονταν ανάλογα με το φάρδος που έχουν τα καπούλια δύο αλόγων.


Και τώρα, το κερασάκι στην τούρτα: Υπάρχει και μια προέκταση αυτής της ιστορίας με το διάκενο στις ράγες και τα καπούλια των αλόγων. Αν δει κανείς το Αμερικανικό διαστημικό λεωφορείο στην εξέδρα εκτόξευσής του, μπορεί να παρατηρήσει δύο πλευρικές δεξαμενές καυσίμων που είναι στηριγμένες εκατέρωθεν της κεντρικής δεξαμενής.

Η εταιρεία Thiokol κατασκευάζει αυτές τις δεξαμενές στο εργοστάσιό της στην Γιούτα. Θα ήθελαν να τις κάνουν μεγαλύτερες, αλλά οι δεξαμενές αποστέλλονται σιδηροδρομικώς στο σημείο εκτόξευσης. Η σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ του εργοστασίου και του Ακρωτηρίου Κανάβεραλ περνά από μια σήραγγα, κάτω από τα Βραχώδη Όρη. Αυτή η σήραγγα περιορίζει το μέγεθος των δεξαμενών στο πλάτος που έχουν τα καπούλια δύο αλόγων.


Έτσι, το πλέον εξελιγμένο μεταφορικό μέσον του κόσμου, το διαστημικό λεωφορείο, εξαρτάται από το φάρδος του κώλου ενός αλόγου. Οι τεχνικές προδιαγραφές και η γραφειοκρατία είναι αθάνατες! Επομένως, την επόμενη φορά που θα βρεθείτε να κρατάτε στα χέρια σας παράξενες προδιαγραφές και θα αναρωτιέστε ποιος κώλος τις επινόησε, θα έχετε θέσει το σωστό ερώτημα.


Η αποθέωση του στερεότυπου - μα, όχι δες διαφήμιση που τράκαρα


ΥΓ.
Μου έστειλαν την ιστορία αυτή με mail (thanx Βιργινία). Δεν ξέρω αν είναι urban legend ή όχι, αλλά επειδή έχω διαβάσει αντίστοιχες ιστορίες όπου το παρελθόν επιβιώνει στο παρόν μας, όπως π.χ. για το λόγο που τα πλήκτρα στα πληκτρολόγια των υπολογιστών είναι στη έση που είναι κ.ο.κ., μου φαίνεται πιστευτή.
Όποιος την έχει δει κάπου αλλού, δημοσιευμένη σε site ή blog, παρακαλώ ας μου στείλει το λυνκ να το προσθέσω.


Tουτ τουυυυτ - το post και το παρακάτω μυξ αφιερώνονται σε κάποιον που του αρέσουν τα τρενάκια
:)



Train Mix

(κλικ)



1. Rufus Thomas - The Memphis Train
2. Doobie Brothers - Long Train Running
3. The O'Jays - Love Train
4. Big Joe Turner - Midnight Special Train
5. Gladys Knight - Midnight Train To Georgia
6. Jimi Hendrix - Hear My Train Coming (live - αλλά όχι αυτό που νομίζεις)
7. Bob Dylan - Slow Train Coming (live)
8. Jethro Tull - Locomotive Breath
9. Soul Asylum - Runaway Train
10. Ai Phoenix - Trolley in the Train (!)
11. Janis Ian - This Train (tribute to Sister Rosetta)


.

13 comments:

Anonymous said...

Mia aporia sovarh mou dhmiourghse afto to post...

Mhpws vre koritsi mou EISAI RATSISTRIA KATA:
twn alogwn?
twn kwlwn twn alogwn?
twn kwlwn genikws?
twn kataskevastwn genikws (apo amaxes mexri diasthmika leofwreia)?
twn rwmaiwn?
twn pelekhtwn plakwn dromou?
twn Egglezwn apoikiokratwn?
twn kinezwn (giati den eida pou8ena se afto to post na anafereis oti tis shdirodromikes grammes twn HPA tis extisan oi Kinezoi metanastes me aima kai idrwta kai tsai)?
ths texnologias?
ths grafeiokratias?

8A XERW SIGOURA OTI EISAI RATSISTRIA KATA TWN BLAKWN AN MOU SBHSEIS TO COMMENT. KAI SE AFTO DE MPORW NA SE PSEKSW.

an205 said...

Αλήθεια πρέπει να είναι γιατί το έχω δει σε κάποιο ντοκιμαντέρ, όπως και να 'χει το βρήκα σε διάφορα σημεία:

http://scientificwindow.blogspot.com/2005/09/blog-post.html

http://users.ntua.gr/ge01033/rages.html

http://users.ira.sch.gr/kiosterakis/perierga/perierga.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Railway#History

το τελευταίο μας πληροφορεί ότι οι πρώτες ράγες που χρησιμοποιήθηκαν ήταν από τους Έλληνες το 6ο προ Χριστού αιώνα (από τότε μέχρι σήμερα τις ίδιες ράγες έχουμε)

Pan said...

Εκατέρωθεν της εξωτερικής δεξαμενής του διαστημικού λεωφορείου βρίσκονται δύο πρόσθετοι πύραυλοι επιτάχυνσης στερεών καυσίμων
(http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Solid_Rocket_Booster).

Mantalena Parianos said...

ΑΝ 205>>
"οι πρώτες ράγες που χρησιμοποιήθηκαν ήταν από τους Έλληνες το 6ο προ Χριστού αιώνα"

Παλιοεθνικιστή! Αρβανίτες ήταν αυτοί στους οποίους αναφέρεσαι.


Σοβαρά τώρα, δεν αντέχω άλλο τη θεωρία ότι "όλα τα είχαν εφεύρει οι έλληνες". Ακόμη και αλήθεια να είναι. Κοντεύω να τα τινάξω από όσους εμφανίζονται να διεκδικήσουν την πατρότητα πραγμάτων, ιδεών, πατεντών και ραγών.
Το ΜΟΝΟ για το οποίο είμαι βέβαιη είναι για τον υπολογιστή των Αντικυθήρων όπως τον λέτε εσείς οι γήινοι: ήταν του προπάτορά μου του Ζξλξγή, από το πλανητικό σύστημα Χ89, ο οποίος τον είχε δωρίσει στον προγονόθειό μου, τον Φλεξιγένη (τον είχαν βαφτίσει έτσι επειδή είχε πολύ flexible μούσι).


"από τότε μέχρι σήμερα τις ίδιες ράγες έχουμε"

Ανεννοείς εδώ στην Ελλάδα, το πιστεύω. Ο ΟΣΕ τρώει ένα σκασμό λεφτά σύμφωνα με τους προϋπολογισμούς των τελευταίων κυβερνήσεων και το δίκτυο στην Πελοιπόννησο είναι ακόμη χάλια. Παίζει να έχει να συντηρηθεί και από τον 6ο π.Χ. αιώνα.
:]

Thanx για τα χρήσιμα λυνξ. Αν συνεχίσω να εντρυφώ, με βλέπω να με προσλαμβάνουν στη γραμμή Λιανοκακάδι - Κάτω Φραπελιά, στο bar του τρένου, να ψήνω ποστ.



ΠΑΝ>>
ΟΚ. Το είδα... Ανάθεμα κι αν κατάλαβα τίποτα από το σχέδιο. Αυτά είναι 'πιστημονικά πράματα κι εγώ είμαι μια απλή δι-τζέι, λίγο πριν τον εγκλεισμό στην ψυχιατρική κλινική.
:S

τουτ τουυυυυτ

an205 said...

"οι πρώτες ράγες που χρησιμοποιήθηκαν ήταν από τους Έλληνες το 6ο προ Χριστού αιώνα"

δεν το λέω εγώ αλλά η wikipedia και μάλιστα στην αγγλική της έκδοση και μάλιστα ούτε εγώ το ήξερα μέχρι σήμερα που μ'έβαλες στο τριπάκι να ψάξω.
Σε ότι αφορά το "παλιοεθνικιστής" και να θελα να μουν θα είχα πρόβλημα καθώς είμαι μισός-μισός
"αν η μισή καρδιά μου εδώ βρίσκεται η άλλη μισή στο Βερολίνο βρίσκεται"
και δεν πιστεύω ότι τα έχουν εφεύρει όλα οι 'Ελληνες, παρά μόνο το 90%.
Και μια προσθήκη στην play list σου ως καλός "εθνικιστής": Ξύλινα Σπαθιά "Το Τραίνο Φάντασμα"

Mantalena Parianos said...

AN 205>>
Ξέρεις τι σημαίνει το συμβολάκι



έτσι δεν είναι;


(ξαναδές την αράδα : Παλιοεθνικιστή! Αρβανίτες ήταν αυτοί στους οποίους αναφέρεσαι.
:Ρ )

ΠΛΑΚΑ ΕΚΑΝΑ ΑΝΘΡΩΠΕ ΜΟΥ!

Θα χάσουμε και το χιούμορ μας στο τέλος με όλα τα φασιστοειδή που μας κατατρέχουν.

Όσο για τα Ξύλινα Σπαθιά, θα σε διορθώσω:
Είναι ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ όχι ΕΛΛΗΝΕΣ.
:ΡΡΡρρρρΡΡΡΡρρρρρ

-τα είδες τώρα τα :Ρ ? -

Άντε!
:]

Anonymous said...

Αυτό που κάνει εντύπωση σε μένα είναι οτι τελικά καταλήγουμε στο συμπέρασμα οτι όλοι οι κώλοι των αλόγων έχουν το ίδιο μέγεθος!
Θεε μου τι μονοτονία,δε θα ήθελα με τίποτα να ήμουν άλογο!!!

V for Varate mas said...

Ο ημιμαθής-ηλίθιος αναβαθμίστηκε και πλέον ως ημιμαθής , όντας καλά δασκαλεμένος από το mantaleno-gomenaki , άνοιξε δικό του μαγαζί ... ένα ευχαριστώ στη mantalena που με μύησε στον ιδιόμορφο κόσμο του blogging ...

an205 said...

Προς τι το μίσος και ο αλληλοσπαραγμός;;;
Μην ανησυχείς το είδα το συμβολάκι, λάθος μου που δεν έβαλα και γω ένα. Από την άλλη ψοφάω να πειράζω τους άλλους ειδικά όταν έχουν το επίπεδο για να το καταλάβουν γιατί αν πειράζεις έναν που δεν τα πιάνει τι νόημα έχει;;;
(αυτό ήταν κομπλιμέντο :-) )

Anonymous said...

"για το λόγο που τα πλήκτρα στα πληκτρολόγια των υπολογιστών είναι στη έση που είναι"

Δε μου λέτε και εμένα γιατί είναι έτσι τα πληκτρολόγια/γραφομηχανές και το έχω μεγάλη απορία;
Γιατί δηλαδή δεν τα βάλανε τα γράμματα αλφαβητικά;

Mantalena Parianos said...

ΒΑΣΙΛΗ 2001>>
Αsses rule the space age?
Αν το πιστέψω , να πάω να αυτοκτονήσω!

ΗΜΙΜΑΘΗ>>
Το "mantaleno-gomenaki" είναι πολύ χαρούμενο που σε έβαλε στον ΣΤΡΑΒΟ δρόμο του blogging.
Καλώς όρισες στο πλοίο των τρελών!

:)


ΑΝ 205>>
Ευχαριστώ για το κοπλιμέντο, αλλά με κοψοχόλιασες! Δεν αντέχω απανωτές παρεξηγήσεις γιατί μου χαλάει η περμανάντ και τρώω τα νύχια μου από το κακό μου. Ως εκ τούοτυ, μετά απ' αυτό, ΔΕΝ ΒΛΕΠΟΜΑΙ. (εκτός από το ότι δεν διαβάζομαι).

:]


ΒΑΣΙΛΗ 2001>>
Τα πλήκτρα των υπολογιστών είναι στη θέση που είναι γιατί αυτοί που έφτιαξαν τα πληκτρολόγια, τα έβαλαν έτσι για να μην αναγκάσουν τις δακτυλογράφους που ώς τότε πληκτρολογούσαν σε γραφομηχανές, να αλλάξουν το σύστημα με το οποίοα έγραφαν.
Και τα πλήκτρα στις γραφομηχανές, είχαν τοποθετηθεί από τους κατασκευαστές με τη λογική αυτά ου χρησιμοποιούνται πιο πολύ (νομίζω) καθώς και εκείνα που συνιστούν πιο συχνά συλλαβές, να είναι όσο το δυνατόν απομακρυσμένα ώστε να μην "κολλάνε" μεταξύ τους κατά την πληκτρολόγηση. Αν έχεις δει γραφομηχανή, θα καταλάβεις τι εννοώ - δοκίμασε ας πούμε να χτυπήσεις δυο τρια πλήκτρα μαζί (το έκανα παλιά στη γραφομηχανή του θείου μου και γινόταν έξω φρενών) και θα δεις ότι θα κολλήσουν μεταξύ τους.

Ελπίζω να διαφώτισα.

Όποιος άλλος γνωρίζει κάτι πιο σχετικό, είναι ευπρόσδεκτος εννοείται.

an205 said...

Ξέχασα ότι εσείς που ζείτε στις μεγαλουπόλεις έχετε ένα ψιλοπρόβλημα να το πω; με τα νεύρα σας σε αντίθεση με μας τους επαρχιώτες (τώρα είμαι και τοπικιστής) που 'μαστε πιο χαλαροί (της κορμάρας σου ο μύθος μου χαλάρωσε το ήθος - ένα τέτοιο πράγμα)για αυτό λοιπόν το πρόβλημα (με τα νευράκια ντε) έχω λύση: Να δείς την ταινία "Το Σπιρτόκουτο" (είναι η δεύτερη φορά που την προτείνω σήμερα, όχι δεν έχω ποσοστά απο την ταινία)- ΠΡΟΣΟΧΗ! αν την δεις με παρέα φρόντισε να είναι άτομα που δεν παρεξηγούν. Αυτά,ελπίζω να σου έφτιαξα την εβδομάδα που μόλις ξεκίνησε και καλό υπόλοιπο!!!

Mantalena Parianos said...

ΑΝ 205>>
Xμ. Όταν τη δω, θα έχω υπόψη μου ότι την πρότεινες.
Χμ.